Lupta impotriva durerii cronice

Durerea este un fenomen subiectiv, complex, cu consecinte diverse, care se regasesc la nivel functional, structural si psiho-comportamental. Spre deosebire de durerea acuta, care are functia de semnalizare a unei leziuni tisulare, durerea cronica genereaza un sindrom complex de tulburari fizice si psihice.
Durerea este un simptom tratabil.  Scopul tratamentului durerii este imbunatatirea funcționarii,  permițând individului sa lucreze si sa participle la activitățile zilnice.

DUREREA ACUTA

Durerea acută trădează,  din punct de vedere biologic,  o destrucție tisulară cu potenţial de gravitate.  Este,  de fapt,  un semnal de alarmă al organismului,  menit să-i permită oprirea unei activităţi distructive,  facilitând procesul regenerator.
Durerea acuta rezulta în cea mai mare parte din boala,  inflamație sau lezare a țesuturilor.  Acest tip de durere apare în general brusc,  de exemplu după traume sau intervenții chirurgicale,  și poate fi însoțit de anxietate sau stres emoțional.  Cauza durerii acute poate fi de regula diagnosticata și tratata iar durerea este autolimitativa,  adică este limitata la o perioada de timp și la o anume severitate.  In unele cazuri rare ea poate deveni cronica.  Servește ca o avertizare privind o boala ori o amenințare pentru organism.  Durerea acuta poate fi cauzata de multe evenimente sau circumstanțe,  incluzând :
•    Intervenție chirurgicala
•    Oase rupte
•    Lucrări dentare
•    Arsuri sau tăieturi
•    Travaliu și naștere

DUREREA CRONICA

Durerea cronica este privita ca reprezentând boala însăși.  Ea poate fi mult înrăutățită de către factorii de mediu și cei psihologici.  Durerea cronica persista o perioada de timp mai lunga decât durerea acuta și este rezistenta la majoritatea tratamentelor medicale.  Ea poate și adesea chiar cauzează probleme grave pentru pacient.  Semnalele dureroase rămân active în sistemul nervos timp de săptămâni,  luni sau ani.  Efectelefiziceincludtensiuneamusculara,  mobilitatealimitata,  lipsa de energieșischimbăriînpofta de mâncare.  Efecteleemoționaleincluddepresie , supărare,  anxietateșiteama de reîmbolnăvire.  O asemeneateamapoateîmpiedicapersoanasarevină la muncasaobișnuitasau la distracțiile sale.
Acuzelefrecvente de durerecronicainclud :
•    Durerea de cap
•    Durereadorso–lombara
•    Durerealegata de cancer
•    Durereaartritica
•    Durereaneurogena (durerearezultata din lezareanervilor)
•    Durereapsihogena (dureredatorata nu uneibolitrecutesauleziunisauvreunuisemnvizibil de leziuneinterioara )
Durereacronicapoateavea la origine o trauma inițiala/leziunesauinfecțiesaupoateexista o cauzapermanenta a durerii.  Totuși,  uniioamenisuferă de durerecronicaînabsentaoricăreileziunitrecutesau a oricăreidovezi de leziunecorporala.  Sute de sindroamedureroasesautulburăricompunspectruldurerii.  Existacelemaibenigne,  trecătoaresenzații de durere,  cum suntcele ca înțepătura de ac.  Existadurerilenașterii,  durereainfarctuluimiocardic,  precum șidurereaceuneorisurvinedupăamputareaunuimembru.  Existașidurerea care insotestecancerulșidurerea care urmeazăuneitraume severe,  cum estecealegata de leziuni la nivelulcapuluiși al coloaneivertebrale.
Sindroameledureroase cornice frecvente la nivelulunitatiinoastresunt:
-afectiunireumatologice(lombalgii, sciatalgii, radiculopatii, artrite/periartrite, efectiuni musculareinflamatoare, artrozedecompensate, epicondilite, tendinite, bursite, guta
-afectiunineurologice(migrene, nevralgia de trigemen, nevralgiacervicobrahiala, fibromialgia, polineuropatii, rediculopatii, zona zoster)
-hernii de disc cervico-dorso-lombare
-durereacronicadatorataevolutieiunorafectiunineoplazice
-durereacronica din cadrulafectiunilorcardiace, digestive
Tratamentul durerii la pacientii din cadrul clinicii noastre respecta ghidurile de practica clinica:
A.    EVALUAREA DURERII are drept scop elaborarea unui plan terapeutic rational si se face initial si periodic cu ajutorul “Fisei de evaluare a durerii”.   Pe baza Fisei de evaluare a durerii,  asistentul medical stabileste scorul durerii pacientului pe care il noteaza in Planul de Ingrijiri si informeaza medicul curant.   Fisa de evaluare a durerii consta in obtinerea de informatii din anamneza pacientului (debutul,  caracterul si simptomele asociate) si din evaluarea intensitatii durerii pe scala:
–     VAS:
o    Scala numerica: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 (de la durerea obisnuita pana la durerea cea mai severa):
1.    Durere usoara – scor 1 – 3
2.    Durere moderata – scor 4 – 6
3.    Durere severa – scor 7 – 10
–    FACES Wong-Baker:
o    Scala vizuala: pe baza de emoticoane

Principii in evaluareadurerii:
•    pacientultrebuiecrezutîntotdeauna
•    dacăsuntmaimultedureri, fiecaredurere se evalueazăseparat
•    trebuieîncurajatădiscuţiadespredurere,
nu întotdeaunabolnavul cu durerecronicăîşiaratădurerea
•    dacăpacientul nu poatediscuta:
–    observaţiileaparţinătorilor
–    altesemneverbale: gemete,  suspine
–    expresii faciale,  posturi neobişnuite,  apăsarea/masareazonei dureroase
–    modificarea unor valori fiziologice (TA)
–    răspunsul la o doză test de analgetic

1. TRATAMENTUL DURERII
    -Durereapoate fi controlataprin:
    a)- utilizareaschemeiterapeuticeîntreitrepte conform OMS,  înfuncție de intensitateadurerii;
    -treapta I de tratament: paracetamol + antiinflamatornesteroidian + adjuvante
    -treapta II de tratament: paracetamol + antiinflamatornesteroidian + derivați de morfina (tramadol / DHC) + adjuvante
    -treapta III de tratament: paracetamol + antiinflamatornesteroidian + derivati de morfina   (tramadol / DHC) + morfina + adjuvante
    b)medicamenteantalgice,  cum ar fi acetaminofen (paracetamol) sauantiinflamatoarenesterioidiene,  cum ar fi aspirina, diclofenac, ketoprofen, dexketoprofenetc